Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

به نام خداوند جان و خرد
مجله آموزش پرستاری
فصلنامه علمی – پژوهشی انجمن علم ی پرستار ی ایران دوره دوم – شماره 3 – بهار 1392

صاحب امتیاز: انجمن علم ی پرستار ی ایران
مدیر مسؤول و سردبیر: دکتر فاطمه الحانی
مدی ر اجرایی: دکتر مجتبی ویس مرادی
شماره پروانه انتشار وزارت ارشاد اسلامی: 4823/94 مورخ 20/2/91
شماره استاندارد بین المللی: 2322-3812
شماره بین المللی نشریه الکترونیکی: 4428-2322 e-ISSN

شورای نویسندگان (به ترتیب حروف الفبا):
دکتر محمد اسماعیل پور بندبنی، استادیار دانشکده پرستاری و پیراپزشکی گیلان
دکتر فاطمه الحانی، دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

دکتر منیر انوشه، دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
دکتر زهره پارسا یکتا، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر حمید پیروی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر محمدعلی چراغی، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر محمدعلی حسینی، استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر سیده فاطمه حق دوست اسکویی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر محمدرضا حیدری، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شاهد
دکتر ناهید دهقان نیری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر ناهید رژه، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شاهد
دکتر سادات سیدباقر مداح، استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر نعیمه سیدفاطمی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر آذر طل، دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر عباس عبادی، استادیار دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه اﷲ
دکتر عباس عباسزاده، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دکتر شهرزاد غیاثوندیان، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر علی فخرموحدی، استادیار دانشکده پرستاری و پیراپزشکی سمنان
دکتر مسعود فلاحی خشکناب، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر انوشیروان کاظم نژاد، استاد گروه آمار زیستی دانشگاه تربیت مدرس
دکتر عیسی محمدی، دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

دکتر ندا مهرداد، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر حسن ناوی پور، استادیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، استاد دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر مجتبی ویسمرادی، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر مجیده هروی، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شاهد
دکتر فریده یغمایی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ویراستار انگلیسی: دکتر مجتبی ویس مرادی
ویراستار فارسی: دکتر فاطمه الحانی
حروفچینی و صفحه آرایی: فرشته حیدری
طراح جلد: اصغر سورانی
ناشر: انجمن علم ی پرستار ی ایران
مشاوران علمی این شماره (به ترتیب حروف الفبا):
دکتر محمد اسماعیل پور بندبنی دکتر محمدرضا حیدری دکتر شراره خسروی دکتر ناهید رژه محمدعلی سلیمانی دکتر رضا ضیغمی دکتر آذر طل دکتر طاهره طولابی دکتر علی فخرموحدی دکتر فرشته مجلسی دکتر بهرام محبی رضا مسعودی بتول نحریر رقیه نظری پوران فراهانی دکتر مجتبی ویس مرادی دکتر مجیده هروی دکتر معصومه همتی مسلک پاک دکتر فریده یغمایی
نشانی: تهران – میدان توحید – دانشکده پرستاری و ماما یی تهران
کدپستی: 1419733171، صندوق پستی: 398/14195، تلفن و نمابر: 66592535
e-mail: info@jne.ir , Website: http://jne.ir

آموزش پرستاری دوره 2 شماره 3 بهار 1392، 54-49 آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد

بتول نحریر، ناهید رژه، عباس عبادی

چکیده

استفاده از شواهد در بالین به افزایش کیفیت مراقبت از سلامت منجر خواهد شد. پرستاری مبتنـی بـر شـواهد فرآینـدیاست که در سالهای اخیر به عنوان شیوهای برای مراقبتهای بهداشتی و درمانی براساس جدیدترین یافتهها مطرح شده اسـت.
طی این فرآیند پرستار میتواند با استفاده از شواهد تحقیقات موجود، مهارت بالینی خود و عملکرد بیمار، تصمیمات بالینی مناسبرا اتخاذ نماید. مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که پرستاران در عملکرد مبتنی بر شواهد با مشکل مواجه بودهاند و بیشترینمشکل آنها یافتن بهترین شواهد، شناسایی منابع صحیح، استفاده از روش های جستجوی بهینه و ارزیابی شواهد ذکر شده است.
هدف از نگارش این مقاله تعیین عوامل مؤثر بر پرستاری مبتنی بر شواهد است که به روش مروری و با مطالعه مقـالات موجـوددر حوزه پرستاری مبتنی بر شواهد انجام شده است.

کلید واژهها: پرستاری مبتنی بر شواهد، آموزش پرستاری، یادگیری مبتنی بر شواهد، شواهد و قضاوت حرفه ای، گام های یادگیری مبتنی بر شواهد
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

تاریخ دریافت: 5/12/1391 تاریخ پذیرش: 24/2/1392

مقدمه

فعالیت مبتنی بر شواهد
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

فعالیت مبتنی بر شواهد، یک مفهوم است کـه ابتـدادر کانادا (1980) برای آموزش پزشکی با رویکرد استفاده وارزش دادن به یافتههای تحقیق ناشی از دادههای بالینی وباورها به وجود آمد. شرکت کوکران یک سـازمان بـا نفـوذجهانی است که با قدرت به گـسترش و اشـاعه فراتحلیـلکمک میکند. فعالیت مبتنی بر شـواهد بـر مـرور کامـل وجامع نتایج و یافتههای تحقیقات با تأکیـد بـر مـداخلات وکارآزماییهای بالینی تصادفی شـده بـه عنـوان اسـتاندارد،تلفیق یافتههای آمـاری و تـصمیمگیـری حیـاتی در مـوردیافتههای مربوط به شواهد بالینی، ابـزار مـورد اسـتفاده درمطالعات و متاآنالیز هزینهها استوار است (1و2).

فعالی ت مبتن ی ب ر ش واهد، براس اس پی شنهاداتدادههای تحقیقاتی است کـه پایـهای بـرای انتخـاب یـکعملکرد خاص و نتایج و پیامدهایی که احتمالاً قابل انتظـاراست. هدف این روش، بهکارگیری جدیـدترین یافتـههـایتحقیقات با هـدف فـراهم کـردن کیفیـت مراقبـت اسـت.
تصمیمات اخذ شده توسـط پرسـتاری در مـورد مراقبـت ازبیمار، به بهترین راهحلهایی که پرستار از طریق تجربه یـااز طریق یافتههای تحقیقات به دست میآورد، بستگی دارد(3).
پیشرفتهای مداوم علمی همراه با وضـعیت متغیـرم ددجویان، پرس تاران را ب ر آن م یدارد ک ه ب ا تلفی ق مهارتهای فنی و دانش حرفـهای خـود براسـاس شـواهد
نوع شواهد سطح و کیفیت شواهد
مرور نظام مند یا متاآنالیز کارآزماییهای بالینی تصادفی و یا 3 یا بیشتر کارآزمایی های بالینی تصادفی مناسب که نتایج مشابهی دارند. سطح 1
حداقل یک کارآزماییهای بالینی تصادفی با طراحی مناسب سطح 2
یک کارآزماییهای بالینی بدون در نظر گرفتن نوع تصادفی سطح 3
مطالعات مورد شاهدی و یا کوهورت با طراحی مناسب سطح 4
مرور نظاممند تحقیقات توصیفی یا کیفی (متاسنتز ) سطح 5
یک مطالعه توصیفی یا کیفی سطح 6
ایده افراد صاحبنظر سطح 7

علمی، ضمن عمل در قالب گروه چند رشتهای با تشخیصمشکلات مددجویان، به طراحی، اجـرا و ارزشـیابی برنامـهمراقبتی برای حل این مشکلات بپردازند (4).
پرستاری مبتنی بر شواهد بحثی است که به عنـوان شیوهای بـرای مراقبـتهـای بهداشـتی درمـانی براسـاسجدیدترین شـواهد مطـرح شـده اسـت امـا پـژوهشهـایمتفاوت نشان میدهند که پرستاران در عملکرد مبتنـی بـهشواهد با مشکل مواجه هستند (5).
Melnyk و همکاران با بررسی دیدگاه و نیازهایپرستاران درباره عملکرد مبتنی بر شواهد گزارش دادند کـهپرسـتاران معتقدنـد اگـر اعمـال بـالینی براسـاس شـواهد تحقیقی انجام شود، کیفیت مراقبت افزایش خواهـد یافـت.
اما تنها 46 % از پرستاران اعمال بالینی خود را بـر شـواهدتحقیقی استوار دانستند (6).
Sackett و همکاران مراقبت مبتنی بـر شـواهد را
»تلفیــق بهتــرین شــواهد تحق یقــی بــا تجربــه بــالینی وارزش های بیمار« در مراقبت دانسته اند (7).
یافتن شواهد
مشکل بالینی موجود، نوع شواهد مـورد نیـاز را تعیـینمی نماید. این شواهد تنها زمانی مفید خواهد بود که در مراقبت از بیماران و تصمیمگیریهای بالینی مورد استفاده قرار گیرد ودر آخر، عملکرد باید به طور مداوم ارزیابی شود (8).
شواهد براساس کیفیـت و سـطحشـان بـه 7 دسـتهتقسیم بندی می شوند (Melnyk و همکاران) (6)
شـواهد عبارتـست از: »اطلاعـات کـسب شـده بـه منظور پیدا کردن راه حل برای یک سؤال بالینی« این اطلاعات به ما کمک میکنند کـه بـرای یـکمشکل و سؤالی که پیش آمده راه حل مناسب پیدا نماییم. شواهد ترکیبی از تحقیق، تخصص بالینی و انتخاببیمار است.
پرسـتاری مبتنـی بـر شـواهد فرآینـد سیـستماتیک تصمیمگیری در مورد مراقبت از بیمـاران، بـا بـهکـارگیری
شواهد موجود تعریف شده است و شامل ارزیابی کیفیـت وقابلی ت ک اربرد تحقیق ات موجـود، اولوی ته ای بیم ار، تخصصها و موقعیتهای بالینی میباشد (9).
Gibbs نیز پرستاری مبتنی بر شواهد را در اولویتقرار دادن منافع بیمار از طریـق تـصمیمگیـری بـالینی بـااستفاده از بهترین شواهد در مراقبت از مددجو تعریف کردهاست (10).
آموزش مبتنـی بـر شـواهد در دو سـطح عمـده عمـلمی کنـد. نخـست از اسـتفاده از شـواهد موجـود از تحقیقـات ومطالعات در مورد آموزش و پرورش و موضوعات وابسته بـه آن.
دومین سطح اثبات شواهد منطقی و معتبر در جایی کـه شـواهدموجود سؤال بر انگیز، نامشخص و یا ضعیف می باشند (11).
اهمیت استفاده از شواهد در عملکرد
بهترین اسـتفاده از اطلاعـات بـا حجـم زیـاد درحداقل زمان
انجام دادن کار به طریق صحیح
انجام کارها با بهترین روشهای استاندارد موجودو کارآمد
اطمینان از انجام درست امور مراقبتی
ارتقای کیفیت مراقبت توسط پرستاران
بهترین و صحیحترین مراقبت در بهتـرین زمـانبرای بیمار
بهبود وضعیت و پیامد بیماران با مراقبت مبتنی بر شواهد
افزایش رضایتمندی بیماران
مراقبت با کیفیت در فـضایی حمـایتی همـراه بـاتصمیم گیری عاقلانه
تمرک ز وی ژه ب ر ش واهد تحقیق ی در عملک ردپرستاری فراتر از عادات و روتینهای مراقبتی (9) دلایل عدم کاربرد پرستاری مبتنی بر شواهد تحقیقات نشان می دهند که اگرچه حرفه پرستاری تغییر پارادایم خود به سوی عملکرد مبتنی بر شواهد را شـروع کـرده ، اما این تغییر در بسیاری از کشورها کند بوده است. این مـشکل نه تنها ناشی از کمبود دانش و مهارت درباره عملکرد مستند یـا مبتنی بر شواهد، بلکه نشأت گرفته از موانع متعددی است کـه در راه اجرای آن وجـود دارد (12). Melnyk و همکـاران بـابررسی دیدگاه و نیازهای پرستاران دربـاره عملکـرد مبتنـی بـر شواهد گزارش دادند که پرستاران معتقدند اگـر اعمـال بـالینی براساس شواهد تحقیقی انجام شود کیفیـت مراقبـت افـزایش خواهد یافت، اما تنها 46% از پرستاران اعمال بالینی خود را بـر شواهد تحقیقی استوار می دانستند. آن ها معتقد بودند که عواملی مانند کمبود وقت، عدم دسترسی به منابع، عدم حمایت مـالی ، افکار سنتی، کمبود دانش و نیز عدم حمایت مدیران و پزشکان، مانع عملکرد مبتنی بر شواهد می شوند (6). طی مطالعه دیگری که برای بررسی سطح دانش و مهارت پرستاران استرالیا درباره عملکرد مبتنی بر شواهد انجـام شـد ، بـیش از نیمـی از افـراد توانایی خود را در این زمینه کم دانسته بودند. علاوه بـر ایـن ، پنج مانع عمده در مسیر عملکرد مبتنی بر شواهد عبارت بود از کمبود وقت، تعداد زیاد بیمـار ، کمبـود مهـارت بررسـی، عـدم دسترسی به مجلات و احساس این که شواهد تحقیقی کـافی در رابطه با مداخلات حرفه ای وجود ندارد (13).
ناکافی بودن تعداد پرستار، عاملی بـود کـه در کنـارحجم زیاد کار فرصت لازم برای مراقبت مبتنی بر شـواهدرا محدود میکرد،Melnyk ،Bennett و همکاران نیزگزارش دادهاند که کمبود وقت و زیاد بودن تعداد بیمـار دررأس موانع موجود در برابر پرستاران بـرای کـاربرد شـواهدتحقیقی در مراقبت بوده است (6و8و13).
تحقیقات آموزشی به طور جدی منتهی به دانـش یـا
تئوری پایهای (Fundamental) در آموزش نمیگـردد وارتباط چندانی با عملکرد آموزشی نداشته و با تحقیقات قبلیو بعدی نیز از هماهنگی لازم برخوردار نمیباشد. عـلاوه بـراختلاف نظرهای بین جامعه آموزشی با جامعـه پژوهـشی درآموزش و پرورش، اعتراضات دیگر وارده به آموزش مبتنی برشواهد به دلیل معرفی این روش توسـط پزشـکی و سیـستممراقبت بهداشتی بوده است. به طوری کـهHargreaves از جامعه آموزشـی ادعـا مـی کنـد کـه گرچـه ممکـن اسـتمتخصصین بالینی با اسـتفاده از آمـوزش مبتنـی بـر شـواهدمشکلات بالینی را با بصیرت بیشتر و با دید نقادانهای مرتفـعساخته باشند اما متفاوت بودن ماهیت آموزش و پـرورش بـادرمان امکان استفاده از این روش در آمـوزش وجـود نـدارد.
جامعه آموزشی اظهار میدارند به دلیل ایـن کـه فعالیـتهـا،فرآیندها و پیامدهای آموزش پیچیـده تـر بـوده و دارای یـکزمینه فرهنگی خاص میباشد نمیتوان بـه شـواهد معتبـر ومتقنی دست یافت. به علاوه تعمیمپذیری مراقبت بهداشـتیمبتنـی بـر شـواهد یکـی از نگرانـی هـای عمـده آن اسـت.
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017

همچنین اندازهگیری پیامدها نیـز در پزشـکی جـای نگرانـیدارد. یکی از پیامـدهای کـاملاً روشـن و مـشخص مراقبـتبهداشتی مرگ یا زندگی است. تقریباً سایر پیامـدهای دیگـربستگی به ابعاد عینی یا ذهنی افراد نـسبت بـه سـلامت یـابیماری، زمینهای که سلامت یا بیماری در آن واقع شـده، یـاارتقای حفظ و یا اختلال در وضعیت سلامت افراد دارد (14).
همچنین محققین آموزشی اشـکالاتی بـه آمـوزشمبتنی بر شواهد وارد میکننـد ایـن اسـت کـه پزشـکی ومراقبت بهداشتی براسـاس علـوم طبیعـی و روششناسـیمتعلق به آن استوار است در حالی کـه آمـوزش و پـرورشبیشتر ریشه در علوم اجتماعی داشته و نگرشهـای آن بـهتحقیق و ارزشـیابی نیـز متـأثر از علـوم اجتمـاعی بـوده وپایداری کمتـری را دارا هـستند. پایگـاه اطلاعـاتی کـه ازتحقیقات آموزشی حمایت کنـد، کمتـر توسـعه یافتـهانـد وحاوی اطلاعات پایش شده با کیفیت پایینتری نـسبت بـهتحقیقات مراقبت بهداشتی و پزشکی میباشند (15).
از سوی دیگـر پایگـاه اطلاعـاتی کـه از تحقیقـاتآموزشی حمایـت کنـد، کمتـر توسـعه یافتـهانـد و حـاویاطلاعات پـایش شـده بـا کیفیـت پـایینتـری نـسبت بـهتحقیقات مراقبت بهداشتی و پزشکی میباشند (16).

بحث

در حالی که تحقیقات نشان میدهند که حرفه پرستاریحرکت به سوی مراقبت مبتنـی بـر شـواهد علمـی را در پـیشگرفته است، تحقیقات نشان میدهد که فاصله تئوری و عمـل،مراقبت پرستاری را در ایران دچار بحران کرده است (17).
به نظر می رسـد کـه کـم تـوجهی بـه اسـتفاده از تحقیقات و اتکای عمده به تجربه در کارکنـان بهداشـتی عمومیت قابل توجهی دارد به گونه ای که مطالعه بر یـک گروه کار درمان استرالیایی نیز نشان داد که 96% از آن ها در طی دو ماه گذشته عمدتاً بر تجارب بالینی خـود بـرایتصمیم گیری اتکا کرده و به ندرت از یافته های تحقیقـی استفاده نموده بودند. آن ها همچنـین گـزارش دادنـد کـه میزان اتکا به دانش نظری آموخته شده در دوران تحصیل با افزایش سوابق کاری افراد کاهش می یابد (18).
مراقبت مبتنـی بـر شـواهد حاصـل تعامـل و ارتبـاطمتقابل متغیرهای مربـوط بـه پرسـتار، بیمـار و محـیط کـار(س ازمان) اس ت و می زان تحق ق آن بـه دان ش، تجرب ه،خودباوری حرفهای و فرصت پرستار برای شناخت و رفع نیازبیمار از یک سو و شرایط محیط کار مانند تعداد پرستار، نظاممدیریت و نظارت هماهنگی تیمی و نـوع و میـزان انتظـار ازپرستار بستگی دارد. بنابراین اگر پرستاران از دانش، تجربـه وخودباوری حرفهای و فرصت لازم بـرای برقـراری ارتبـاط وشناخت نیازهای مراقبتی مـددجویان خـود برخـوردار بـوده وساختار سیستم و محیط کار آنها نیز به وضوح انتظـار ارایـهمراقبت مبتنی بر شـواهد را القـاء نمایـد و از طریـق تـدارکحمایتهای لازم مانند فراهم سازی نیـروی انـسانی کـافی ومناسب، و نیز اصلاح محتوا و روشهای آموزش پرسـتاری ونیز با توسعه هماهنگی تیمی، فرصـت دسـتیابی بـه شـواهدعلمی کاربرد آن را برای پرستاران فراهم آورد و از طرفی نیزاز طریق نظارت مؤثر و مشوق، انگیزه پرستاران بـرای ارایـهمراقبت مبتنی بر شواهد را تقویت کند، پرستاران خودبهخـودارتباط بیشتری با بیمار برقرار نموده، با نیازهـای مراقبتـی اوآشنا شده و با بهکارگیری دانش حرفـهای خـود، مراقبتـی راارایه خواهند داد که بر یافته های علمی مبتنی باشد.
پرستارانی که اعمال خود را براساس شواهد علمی ومدارک پایهریزی کنند، میتوانند مراقبت با کیفیت بـالاتر،مدت بستری و هزینه کمتر برای بیمـار و اثربخـشی بهتـرمراقبت پرستاری را داشته باشند. همچنین این پرستاران ازنظر حرفهای پاسخگوی مددجو بـوده و اعتمـاد بـه نفـسبیشتر و هویت حرفه ای مستحکمتری خواهند داشت.
مدیران سیستم بهداشتی و پرستاری وظیفه دارند تابا تأمین نیروی انسانی کافی، تعدیل حجم کـار و تـدارک فرصت کافی، امکان ارایه مراقبت مبتنی بر شواهد و ایفاینقش های اصیل حرفه ای را برای پرستاران فراهم کنند.
مجموعه این یافتههـا ضـرورت توجـه مـدیران بـهایجاد یک محیط کاری مطلـوب، ارزش دادن بـه عملکـردعلم ی از طری ق اتخ اذ راهکاره ای ت شویقی و تقوی تسیستم های نظارت مثبت را مورد تأیید قرار می دهد.
• این مقاله از نوع مروری بوده و با مطالعه مقالاتموجـود در حیطـه پرسـتاری مبتنـی بـر شـواهد تـدوین و مقـالات اسـتفاده شـده از طریـق جـستجو در بانـک هـای اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی معتبر انتخاب شده اند.

تشکر و قدردانی

نویسنده مسؤول مراتب تشکر و قـدردانی خـود را ازداوران محترم که با ارایه نظرات اصلاحی در هرچه پربارتر شدن مقاله یاری نمودند، ابراز می دارد.
منابع

– Jennings B, Evidence W. Based practice: the road best traveled? Research in Nursing and Health. 2000; 23(5): 343-345.
– Jennings BW. Misconception among nurses about evidence-based practice. Journal of Nursing Scholarship. 2001; 33(2): 121-127.
– Ervin NE. Evidence-based nursing practice: are we there yet? Journal of the New York state nurses association. 2002; 33(2): 11-16.
– Adib-hajbagheri M. Factors Influencing Evidence-Based Nursing: A Qualitative Study. Iran Journal of Nursing. 2006; 47(19): 13-17.
– Spector N. Evidence-based nursing in nursing regulation [Online]. 2005. [cited 2006 Sep 25]. Available from:URL: http://www.ncsbn.org/
– Melnyk BM, Fineout-Overholt E, Fischbeck Feinstein N, Li H, Small L, Wilcox L, Kraus R. Nurses’ perceived knowledge, beliefs, skills, and needs regarding evidence-based practice: implications for accelerating the paradigm shift. Worldviews Evid Based Nurs. 2004; 1(3): 185-93.
– Sackett DL, Straus SE, Richardson WS, Rosenberg W, Haynes RB. Evidence-based medicine. How to practice and teach EBM. 2nd ed. Edinburgh: Churchill Livingston; 2000. P. 1.
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:39 +0330 on Wednesday October 11th 2017


پاسخ دهید