Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017

به نام خداوند جان و خرد
مجله آموزش پرستاری
فصلنامه علمی – پژوهشی انجمن علم ی پرستار ی ایران دوره دوم – شماره 3 – بهار 1392

صاحب امتیاز: انجمن علم ی پرستار ی ایران
مدیر مسؤول و سردبیر: دکتر فاطمه الحانی
مدی ر اجرایی: دکتر مجتبی ویس مرادی
شماره پروانه انتشار وزارت ارشاد اسلامی: 4823/94 مورخ 20/2/91
شماره استاندارد بین المللی: 2322-3812
شماره بین المللی نشریه الکترونیکی: 4428-2322 e-ISSN

شورای نویسندگان (به ترتیب حروف الفبا):
دکتر محمد اسماعیل پور بندبنی، استادیار دانشکده پرستاری و پیراپزشکی گیلان
دکتر فاطمه الحانی، دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017

دکتر منیر انوشه، دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
دکتر زهره پارسا یکتا، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر حمید پیروی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر محمدعلی چراغی، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر محمدعلی حسینی، استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر سیده فاطمه حق دوست اسکویی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر محمدرضا حیدری، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شاهد
دکتر ناهید دهقان نیری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر ناهید رژه، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شاهد
دکتر سادات سیدباقر مداح، استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر نعیمه سیدفاطمی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر آذر طل، دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر عباس عبادی، استادیار دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه اﷲ
دکتر عباس عباسزاده، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دکتر شهرزاد غیاثوندیان، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر علی فخرموحدی، استادیار دانشکده پرستاری و پیراپزشکی سمنان
دکتر مسعود فلاحی خشکناب، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر انوشیروان کاظم نژاد، استاد گروه آمار زیستی دانشگاه تربیت مدرس
دکتر عیسی محمدی، دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
دکتر ندا مهرداد، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر حسن ناوی پور، استادیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، استاد دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر مجتبی ویسمرادی، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر مجیده هروی، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شاهد
دکتر فریده یغمایی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ویراستار انگلیسی: دکتر مجتبی ویس مرادی
ویراستار فارسی: دکتر فاطمه الحانی
حروفچینی و صفحه آرایی: فرشته حیدری
طراح جلد: اصغر سورانی
ناشر: انجمن علم ی پرستار ی ایران
مشاوران علمی این شماره (به ترتیب حروف الفبا):
دکتر محمد اسماعیل پور بندبنی دکتر محمدرضا حیدری دکتر شراره خسروی دکتر ناهید رژه محمدعلی سلیمانی دکتر رضا ضیغمی دکتر آذر طل دکتر طاهره طولابی دکتر علی فخرموحدی دکتر فرشته مجلسی دکتر بهرام محبی رضا مسعودی بتول نحریر رقیه نظری پوران فراهانی دکتر مجتبی ویس مرادی دکتر مجیده هروی دکتر معصومه همتی مسلک پاک دکتر فریده یغمایی
نشانی: تهران – میدان توحید – دانشکده پرستاری و ماما یی تهران
کدپستی: 1419733171، صندوق پستی: 398/14195، تلفن و نمابر: 66592535
e-mail: info@jne.ir , Website: http://jne.ir

آموزش پرستاری دوره 2 شماره 3 بهار 1392، 48-36
آسیب شناسی درس اصول و فلسفه تعلیم و تربیت در برنامه درسی دکتری آموزش پرستاری: مطالعه کیفی

جمال صیدی، فاطمه الحانی، منیره انوشه

چکیده

مقدمه: فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان یکی از حوزههای معرفت بشری، یکی از دروس مهم در اکثر رشتههای تحصیلیاز جمله رشته آموزش پرستاری در مقطع دکتری می باشد. تضمین کیف یت آموزش پرستاری نیازمند بررسـی دورهای برنامـههـ ای درسی این مقطع می باشد. در حقیقت نیازهای حرف های پرستاران از عوامل مهم ایجاد تحول در این واحد درسی می باشد. بنابراین این مطالعه با هدف آسیبشناسی درس اصول و فلـسفه تعلـیم و تربیـت در مقطـع دکتـری پرسـتاری مـی توانـد در ایـن راسـتاکمک کننده باشد.
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017

روش: این پژوهش یک مطالعه کیفی با روش آنالیز محتوی است. با روش نمون هگیری مبتنی بر هـدف بـا 11 دانـشجو مقطع دکتری و 2 مدرس واحد درسی اصول و فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگا ههای تربیـت مـدرس، تهـران، علـوم بهزیـستی وتوانبخشی و تبریز در سال 1390 مصاحبه انجام شد . کلیه مصاحبه ها روی کاغذ پیاده شـد و بـه صـورت دسـتی مـورد تجزیـه وتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای نهایی تحقیق از پنج طبقه شامل برنامهریزی آموزشی ، ارتقـای اسـتراتژیهـ ای انگیـزهسـاز، اصـلاح فرآیندهای ارزشیابی تعاملی، انطباق محتـوی بـا فلـسفه خـاص و عـام و انعطـاف پـ ذیری محتـوی بـا نیازهـای دانـشجویان بـازیرطبق ههای متعدد و یک درون مایه اصلی شامل اصلاح فرآیند مدیریت آموزشی بود.
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده اهمیت و ضرورت بازنگری برنامههای درسـی مقطـع دکتـری پرسـتاری از جملـه درساصول و فلسفه تعلیم و تربیت در پرستاری می باشد. جهت بهبود کیفیت برنامه درسی این واحد بهتـر اسـت محتـوی درسـی آنبراساس نیازهای جامعه پرستاری و دانشجویان باشد تا بتوانند آن را به صورت عملی در آموزش، تحقیق و بالین به کار ببرند.

کلید واژه ها: آسیب شناسی، دکتری پرستاری، اصول فلسفه تعلیم و تربیت، آنالیز محتوی

تاریخ دریافت: 5/12/1391 تاریخ پذیرش: 24/2/1392

مقدمه

فلسفه تعلیم و تربیت با دو قلمرو فلـسفه و تعلـیم و تربیت در ارتبـاط اسـت و تحـصیل آن نیازمنـد پیـشین ازمبانی و مباحث فلسفه از یک سو و دانش و مبانی تعلـیم و تربیت از سوی دیگر است (1). امروزه دانشجویان پرستاری نیازمند آشنایی با فلسفه هـای اختـصاصی حرفـه خـود بـهصورت خاص از یک سو می باشند (1و2) و از سـوی دیگـر به صورت عام دانشجویان در هر رشته و مقطـع تحـصیلیمتناسب با نیاز جامعه و علم و تکنولوژی روز نیازمند تعلـیمو تربیت هستند، تا آماده ارایـ ه خـدمات مـورد نیـاز خـود وجامعه بعد از فارغ التحـصیلی باشـند (3). بـی شـک لازمـهارزیابی وضـعیت موجـود دانـشجویان در حـال تحـصیل وایجاد تغییرات متناسب با نیاز آن هـا و جامعـه ، انجـام یـکنیازسنجی آموزشی کارا و مبتنی بر هدف است . با نگاه بـهتربیت در بهبـود و ارتقـای ایـ ن عمـل، فیلـسوف تربی تـی، برنامهریز درس ی و معلم درصدد رفع محدودیت هـای تف کـ ر متعارف و دستیابی به فضیلت عملشان از طر یـ ق تأمـل بـرعمل خود برمی آیند (4).
فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان یکـی از حـوزههـ ای معرفت بشری و تدریس آن در دانشگاههای جهـان حـدودنیم قرن از آن می گذرد. در عین حـال کـه ایـن رشـته درزمینه ارا یه محتوی نظام تعلیم و تربیت مانند اهـداف و یـااصول تعلیم و تربیت و غیره گامهای مفیدی برداشـته، بـهعنوان پای های برای بسیاری از رشتههای تحصیلی به شمارمی رود (5). ولی به دلیـل نبـود ارتبـاط مـستقیم بـا رشـتهپرستاری، نمی توان از مزایای گوناگون آن به بهترین شکلاستفاده نمود . وجود ارتباط بین فلـسفه تعلـیم و تربیـت بـااهداف و محتوی رشـته پرسـتاری کـه تحـت تـأثیر سـایردسیپلینها و علوم مثل هنر، علوم انسانی ، جامعـه شناسـی،روان شناسی، اخلاق و معرفـت و غیـره مـی باشـد (6) کـهمی تواند بر افزایش بازدهی یادگیرندگان و کاربردیتر شدن مطالب فراگرفته شده تأثیر به سزایی داشته باشد.
از طرفی آسـیبشناسـی مجـزی دروس در برنامـهآموزشی مقطع دکتری می تواند در تعیین موانع، نقاط ضعفو قوت و تعیین فرص تها و تهدیدها و ارایه استراتژیهـ ای مناسـب کمـک کننـده باشـد (4). انجمـن دانـشکده هـای پرستاری آمریکا اظهار نموده اسـت کـه هـدف از برنامـه دکتری پرسـتاری ترب یـت محققـین و دانـشمندان نقـاد و خلاق برای هدایت تحقیقات در سطح جامعه و دانشگاه و نهایتاً گسترش دانش است (5). بنابراین، برنامه های درسی دانشجویان باید به گونه ای طراحی بشود که بتواند بـرای آینده، متخصصانی را تربیت نمایـ د کـه قـادر باشـند ایـناهداف را پوشش دهند (6).
تضمین کیفیت در آمـوزش دکتـری پرسـتاری، از مهم ترین اولو یـت هـایی هـستند کـه در توسـعه و بهبـود برنامه های آموزشی تأثیرگذار خواهند بود اگر کیفیت برنامه دکتری به صورت سیستماتیک مورد بررسی قـرار نگ یـرد، علم و حرفه پرستاری توسعه نخواهد یافت. برای شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه ها، انجام پـژوهش هـای متعـدد ضروری می باشد. با توجه به حساس و مهـم بـودن نقـشبرنامه های درسی در ایفای بهتر نقش ها و وظایف آن ها از یـک سـو و همچنـ ین تحقـق بخـشیدن بـه اهـداف و رسالت های آموزش عالی از سوی دیگر، متخصصین انجام پژوهش های متعدد را برای چگونگی بررسی و شناسـایی نقاط ضعف و قوت برنامه درسـی ضـروری مـی داننـد (7).
برنامه ها ی با کیفیت بالا، دانشجویان با ک فـایتی را بـرای امروز و پرستاران با کفایت ی را برای آینده ترب یـت خواهـد نمود. مؤسسات آموزشی برای این که بتوانند برنامه درسی با کیفیتی را ارایه نمایند، باید آنهـا را مرتـب در معـرضبازنگری و اصلاح قرار دهند و به طور پویا در مقابل تغییر و تحولات عوامل بیرونی عک سالعمل مؤثر نشان دهند تا بتوانند نقش مهم خود را به عنوان ابزار مهم رشد و تکامل یادگیرندگان برای دست یافتن به نتایج تربیتی ایفـا نماینـد(8). بر این اساس برنامه درسی مورد نظـر، نحـوه تـدریسمدرسان و مربیان و نیز چگونگی یادگیری فراگیـران بهتـرشناخته میشود.
دروسی همچون فلسفه و اصول تعلیم و تربیت که از سایر رشته ها وارد برنامه دکتری پرستاری شده اند، هنوز برای پرستاری نهادینه نـشده و ن یـاز بـه بـازنگری دارنـد.
اعضای کمیته دکتری پرستاری باید واحـدهای درسـی را که از سایر رشته ها وارد برنامه دکتری پرستاری شـده انـد تعریف و مروری سیستماتیک کـرده و سـپس آن هـا را در علوم پرستاری ارایه نمایند (9).
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017

فراهانی و احمدی دریافتند که درس اصول فلـسفه و تعلیم و تربیت درسی است که نقش مهم و بنیادی را در مورد دروس دیگر نظیر تحقیق کی فـی، تئـور ی سـازی و رساله دوره دکتری ایفا مینماید، لازم است این واحد، به
عنوان پیشنیاز قبل از واحدهای درسی نامبرده، ارایه شـود (10). ضرغام ی و بازقندی در مطالعـهای کیفـی بـا عنـوان نمودشناسی تجربه تحـصیل در ک ارشناسـی ارشـد فلـسفهتعلیم و تربیت در دانشگاه تربیت معلم دریافتند که براساس تجربیات دانشجویان، ناکارآمدی و خـلاء برخـی واحـدها وموضوعهای درس ی، روشهای ارزشیابی نامناسب بود و بـرلزوم بازنگر ی درباره اهم یـت، جایگـاه و واحـدهای درسـ ی رشته فلـسفه تعلـیم و تربیـ ت تأکیـد کردنـد و بـه برخـی تلویح های کاربردی اشاره کردند. بنـا براین آسـیبشناسـیدرس فلسفه تعلیم و تربیت در رشتهها و مقاطع مختلـف ازجمله مقطع آموزشی دکتری تخصصی آمـوزش پرسـتاری
با روش مطالعات کیفی می توانـد از تجـارب دانـشجویان و مربیان این درس در راستای شناخت نقاط ضعف و قـوت وبه کارگیری در راستای برنام هریزی بهتر و ارتقای کیفیت در آموزش پرستاری کمک نماید (11)؛ چرا که دانـشجویان ومربیان تعاملی مستقیم و بی واسطه با آمـوزش دارنـد (12).
یافتههای این مطالعه ما را در شناخت عوامل آسـیبرسـانکمک میکند. شناخت این عوامل می تواند در برنامهریـزیبهتر در برنامه آموزشی مقطع دکتری پرستاری کمککننده باشد. این مطالعه با هدف آسیبشناسی درس فلسفه تعلیمو تربیت در مقطع تحصیلی دکتری پرستاری انجام شد.

روش مطالعه

با توجه به هدف مطالعه که تبیین تجارب دانشجویانو اساتید در مقطع دکتری پرستاری از تدریس فلسفه تعلیم وتربیت در پرستاری به منظـور آ سـیبشناسـی ایـن درس درمقطع دکتری پرستاری بوده است، ایـن مطالعـه بـا رویکـردکیفی و روش آنالیز محتـوی از نـوع مرسـوم اسـتفاده شـدهاست. تحلیل محتوا ، نظرات زمین های متنا قض و مسایل حـلنشده در مورد معنی و استفاده از مفـاهیم و مراحـل و تفـسیر آن را نشان می دهـد. بنـابراین مـیتوانـد روش مناسـبی درآسیبشناسی یک پدیده از جمله جایگاه و نقش فلسفه تعلیمو تربیت در رشته پرستاری باشد.
براساس الگوی تحلیل محتـویGraneheim و Lundman پ س از م شخص ش دن واح د تحلی ل در زمینه، واحدهای معنایی از زمینه استخراج می شوند که پساز تقلیل، فشرده سازی و تخلیص، واحـدهای فـشرده شـدهمعنایی مشخص و براساس آنها کد ها مشخص می شـوند . در مقایسه همزمان و مستمر کدها و تشابه و تفاوت آن هـا ، زیرطبقات و طبقات ایجاد شده و در نهایت منجر به ایجـادتم و یا درون مایه اصلی مطالعه می گردد (13).
زمینه همیشه شامل معانی متعدد و درجاتی از تفسیرکه نزدیک زمینه است به صورت مداوم وجود دارد. یکی ازراههای درک پیش فرض های نظـری زمینـه آنـالیز کیفـیمحتوی مربوط به روش نظریه ارتباطاتWatzlawick و همکاران (1967) است که زمینهها براساس مصاحب هها ومشاهدات و تعامل بین محقـق و شـرکتکننـدگان شـکلمی گیرد. تمها نشانگر عمق و زوایـای پنهـان ایـن رابطـههستند (13).
واحد تحلیل می تواند فرد، برنامه، سـازمان، کـلاسدرس و یا درمانگاه، یک جامعه، دولـت و یـا ملـت باشـد .
مناسبترین واحد آنالیز مصاحبه و یا پروتکلهای مـشاهدهشده است . واحد معنایی ، کلمات یا عبـاراتی اسـت کـه بـه صورت مرتبط و مربوط به معنـی مرکـزی واحـد محتـویهستند. کد به معنی ابزاری برای فکر کـردن و کـاوش در عمق و غلظت معنی واحد است و اجازه می دهد که دادههـ ا به شکل یک فکر در راه های جدید و متفاوت خود را نشاندهند و به عنوان مثال به اشیاء پراکنده، رویـدادها و دیگـرپدیدهها اختصاص داده می شوند و باید ارتباط آن بـا زمینـهدرک شود . خلق طبقات، بعد مرکزی تحلیل کیفی محتویاست. یک طبقه گروهی از محتوی است که مـشترکات درآن سهیم اسـت. Patton (1987) طبقـات را بـه عنـوانهمگنی داخلی و ناهمگنی خارجی توصیف می کنـد . طبقـهاشاره به محتوی است و شامل زیرطبقات است. تمها راهیبرای پیوند زدن معانی با هم در طبقات و زیرطبقات، یـکموضوع درون طبقات و یـا گـذر از معـانی درون طبقـاتی، موضوعاتی معن ادار از حوزهای به حـوزه دیگـر، جنبـهای ازساختار تجربه، پاسخ به »چگونگی موضوع و مت أثر از یـک واحد معنی فشرده، کد و یا دسته ه ا هستند (13).
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

واحدهای تحلیل در این مطالعـه، دانـشجویان مقطـع دکتری آموزش پرستاری ترم دوم بـه بـالا و اسـاتید فلـسفهتعلیم و تربیت بودند . دانشجویان واحد درسی اصول و فلسفهتعلیم و تربیت را گذرانده بودند. اساتید حداقل چهار دوره ایندرس را تدریس نموده بودند. مشارکتکننـدگان دانـشجویانپرستاری در مقطع دکتری پرستاری از درس فلسفه تعلـیم وتربیت به تعداد 11 دانشجو از دانشگاههـ ای تربیـت مـدرس، تبریز، تهران، دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی تهـران و دو مدرس از دانشگاه تربیت مدرس و تهران در سـال 1390 بودند که با روش نمونـهگیـری هدفمنـد براسـاس نیازهـایاطلاعاتی و داشتن بیشترین تجارب غنی در زمینـه تـدریساین واحد و هدایت داده ها انتخاب شدند. محـل مـصاحبه بـهانتخاب مشارک تکنندگان بـود و در محـل کـار و یـا محـلتحصیل مصاحب هها انجام شد . حداکثر تنـوع در نمونـه گیـری براساس محل تحصیل از دانشگاه هـ ای مختلـف و از هـر دو جنس زن و مرد رعایت شد.
راهنمای مصاحبه پس از مطالعه متون طراحی شـد. سپس براساس نظر متخصصین تعدیل گردید و به صـورت پایلوت در دو مصاحبه به کار گرفته شد و سؤالات محوریم صاحبه م شخص گردی د. در ای ن مطالع ه از م صاحبه انفرادی و نیمه ساختار استفاده شد و اقـدام بـه جمـعآوری توضیحات مشارک تکنندگان و ضبط مـصاحبههـ ا پیرامـوننحـوه ارایـه ایـن درس، مـشکلات و پیـشنهادات مـرتبط پرداخته شد . سؤال محوری و اساسی درس فلسفه تعلـیم وتربیت »لطفاً تجربه خودتان را از ایـن درس بگوییـد «: بـهعنوان راهنمای مصاحبه طراحی شد و هر جا که لازم بـودبا سؤالات اکتـشافی نردبـانی پیگیـری انجـام شـد. پاسـخمصاحبه کنندگان، روند مصاحبه ها را هدایت می کرد.
از ویژگ یهای آنالیز محتوای کیفی تـا حـد زیـادی،تأکید بر موضوع و زمینه، تفـاوتهـ ا و شـباهتهـ ای بـیندرون کدها و طبقات دارد. در این مطالعه کلیه مصاحبه ها و بحث های ضبط شده نسخه برداری و چندین بار مرور شد تاواحدهای معنـایی از زمینـه اسـتخراج شـدند و بـا تقلیـل ، فشرده سازی و تخلـیص، واحـدهای فـشرده شـده معنـاییمشخص و براساس آنها کدها مشخص شدند. در مقایسه
هم زمان و مستمر کدها و تشابه و تفاوت آنها، زیرطبقـات و طبقات ایجاد شده و در نهایت با مقایسه درون طبق های وبرون طبقهای منجر بـه ایجـاد تـم و یـا درونمایـه اصـلیمطالعه شد . این کار چندین بار انجـام شـد تـا ثبـات قابـلقبول و رضایت مشترک بین محققـین حاصـل شـد (14).
مصاحبهها تا اشباع دادهها ادامه یافت؛ به این صورت که باتکرار مصاحب هها مفاهیم جدید و تازه به دست نیامد . بـرایاطمینان از اشباع داده ها دو مصاحبه اضافی انجام گردید.
تحلیل داد هها به صورت دستی انجام گردیـد . بـرایبه دست آوردن حس و فهم از کـل مـصاحبه چنـدین بـارخوانده شد . سپس از زمینه در مورد تجارب شرکتکنندگان از تدریس فلسفه تعلیم و تربیت استخراج شد و با هم یـکزمینه در واحد آنـالیز در معنـی واحـد فـشرده و انتزاعـی ونشان دار شده با یک کد به دست آمد . در آنالیز محتـوی بـا11 گفتگ وی ب ازخورد ش ده ب رروی کاغ ذ پی اده ش د و واحدهای معنایی ، کدهای اولیه ، زیرطبقات و طبقات و تـمبه دست آمد و چگونگی ارتباط متقابل بین چگونگی فرآیند آموزشی و تدریس فلسفه تعلیم و تربیت در مقطع دکتـری پرستاری نشان داده شد. از مقایسه و دسته بندی کدها پـنجطبقه و زیرطبقات متعدد و از مقایسه طبقـات و زیرطبقـات تم اصلی به دست آمد . طبقات به وسیله دو محقق بررسـیشد و بازبینی شد.
جهت دستیابی به قابلیت اعتماد یافته هـای تحقیـقکیفی معیار های قابلیت اطمینان، اعتبار مفـاهیم و قابلیـتانتقال مهم هستند . اطمینان به چگونگی جمع آوری داده هـ ا و روش کار و آنالیز دادهها اشاره دارد. نکته مهـم دیگـر دراطمینان نحوه انتخاب واحدهای معنـایی، تمرکـز مطالعـه،انتخـاب زمینـه، انتخـاب شـرکت کننـدگان و رویکـرد بـه جمع آوری داده ها است. در ایجـاد اعتبـار مقـدار داد ه هـ ای لازم برای پاسخ به سؤال پـژوهش مهـم و حیـاتی اسـت.
برای انتخاب مناسب ترین واحد معنی پاراگراف های وسـیعتکه تکه شدند. شباهتها و تفاوتهای معانی با قـرار دادنگویهها در گیومه و مرتب کردن آنها تعیـین شـد . اعتبـاربخشی آنالیز محتوی در تفسیرپذیری آن است و بعضیهـ ا آن را یک روش و ابزار در آنالیز کیفی می دانند.
در این مطالعه به منظور تأییـد نتـایج و اسـتحکام و
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:30 +0330 on Wednesday October 11th 2017


پاسخ دهید