Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017

به نام خداوند جان و خرد
مجله آموزش پرستاری
فصلنامه علمی – پژوهشی انجمن علم ی پرستار ی ایران دوره دوم – شماره 3 – بهار 1392

صاحب امتیاز: انجمن علم ی پرستار ی ایران
مدیر مسؤول و سردبیر: دکتر فاطمه الحانی
مدی ر اجرایی: دکتر مجتبی ویس مرادی
شماره پروانه انتشار وزارت ارشاد اسلامی: 4823/94 مورخ 20/2/91
شماره استاندارد بین المللی: 2322-3812
شماره بین المللی نشریه الکترونیکی: 4428-2322 e-ISSN

شورای نویسندگان (به ترتیب حروف الفبا):
دکتر محمد اسماعیل پور بندبنی، استادیار دانشکده پرستاری و پیراپزشکی گیلان
دکتر فاطمه الحانی، دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017

دکتر منیر انوشه، دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
دکتر زهره پارسا یکتا، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر حمید پیروی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر محمدعلی چراغی، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر محمدعلی حسینی، استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر سیده فاطمه حق دوست اسکویی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر محمدرضا حیدری، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شاهد
دکتر ناهید دهقان نیری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر ناهید رژه، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شاهد
دکتر سادات سیدباقر مداح، استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر نعیمه سیدفاطمی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر آذر طل، دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر عباس عبادی، استادیار دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه اﷲ
دکتر عباس عباسزاده، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دکتر شهرزاد غیاثوندیان، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر علی فخرموحدی، استادیار دانشکده پرستاری و پیراپزشکی سمنان
دکتر مسعود فلاحی خشکناب، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر انوشیروان کاظم نژاد، استاد گروه آمار زیستی دانشگاه تربیت مدرس
دکتر عیسی محمدی، دانشیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
دکتر ندا مهرداد، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر حسن ناوی پور، استادیار گروه پرستاری دانشگاه تربیت مدرس
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، استاد دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر مجتبی ویسمرادی، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر مجیده هروی، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شاهد
دکتر فریده یغمایی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ویراستار انگلیسی: دکتر مجتبی ویس مرادی
ویراستار فارسی: دکتر فاطمه الحانی
حروفچینی و صفحه آرایی: فرشته حیدری
طراح جلد: اصغر سورانی
ناشر: انجمن علم ی پرستار ی ایران
مشاوران علمی این شماره (به ترتیب حروف الفبا):
دکتر محمد اسماعیل پور بندبنی دکتر محمدرضا حیدری دکتر شراره خسروی دکتر ناهید رژه محمدعلی سلیمانی دکتر رضا ضیغمی دکتر آذر طل دکتر طاهره طولابی دکتر علی فخرموحدی دکتر فرشته مجلسی دکتر بهرام محبی رضا مسعودی بتول نحریر رقیه نظری پوران فراهانی دکتر مجتبی ویس مرادی دکتر مجیده هروی دکتر معصومه همتی مسلک پاک دکتر فریده یغمایی
نشانی: تهران – میدان توحید – دانشکده پرستاری و ماما یی تهران
کدپستی: 1419733171، صندوق پستی: 398/14195، تلفن و نمابر: 66592535
e-mail: info@jne.ir , Website: http://jne.ir

آموزش پرستاری دوره 2 شماره 3 بهار 1392، 35-27
بررسی همبستگی سبک های یادگیری با برخی ویژگی های دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از الگوی وارک

یاسین آزادمنش، جلیل عظیمیان، رضا ضیغمی، حسن جهانی هاشمی

چکیده

مقدمه: شناسایی عوامل عوامل مؤثر بر یادگیری در رفع مشکلات و نارسایی های نظـام آموزشـی بـسیار مهـم و حیـاتیاست. یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری، سبک یادگیری است که افراد به تناسب تفاوت های فردی خـود از سـبک هـ ای متفـاوتیبرای یادگیری استفاده می کنند. هدف از این مطالعه بررسی همبستگی سبکهای یادگیری بـا برخـی ویژگـیهـ ای دانـشجویانپرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از الگوی وارک (VARK) میباشد.
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017

روش: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جمعآوری داده به وسیله پرسشنامه استاندارد وارک صورت گرفتـهاست. میزان اعتبار پرسش نامه با استفاده از آلفا کرونباخ 87/0 محاسبه گردید . انتخاب جامعه مورد مطالعه بـه صـورت سرشـماریبوده و کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین که تما یل به شرکت در مطالعه داشتند، در آن مـشارکت نمودند. تعداد کل شر کتکنندگان در پژوهش 242 نفر بوده و در تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های آماری (میانگین، انحرافمعیار) و آمار استنباطی نظیر آزمون تیمستقل و کای دو استفاده شد. سطح معناداری کلیه آزمون ها کمتر یا مساوی 05/0 در نظـرگرفته شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از نرمافزار SPSS v.16 استفاده شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمره خام سبک جنبشی حرکتی، شنیداری، خواندنی و نوشتنی و دیداری بـهترتیب معادل 63/2±16/5، 55/2±76/5، 67/2±15/6 و 34/2±36/4 بود که بـالاترین میـانگین مربـوط بـه سـبک خوانـدنینوشتنی بود . بین جنسیت و دوره تحصیلی با تک تک سبکهای یادگیری رابطـه معنـاداری وجـود داشـت (05/0≤p). وضـعیتتأهل با سبک خواندنی- نوشتنی رابطه معنادار داشت (05/0≤p) و مقطع تحصیلی هم فقط با سبک جنبشی- حرکتی و دیداریرابطـه معنـادار داشـت (05/0≤p). همچنـین سـبک یـادگیری ترکیبـی »TOTAL VARK« بـا هیچکـدام از متغیرهـایدموگرافیک مطالعه رابطه معناداری نداشت (05/0≥p).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، مهم است که مدرسین از تنوع سبکهای یادگیری در بین دانشجویان آگاه بوده وبا انتخاب سبک مناسب با نوع یادگیر ی دانشجویان اثربخشی آموزش های داده شده را ارتقا بخشند.

کلید واژهها: سبک یادگیری، وارک، دانشجویان، پرستاری، مامایی

تاریخ دریافت: 1/12/1391 تاریخ پذیرش: 21/2/1392

مقدمه

آمـوزش ، فرآینـدی پیچ یـده اسـت کـه هرگونـه ساده نگری در مورد آن می تواند منجر به هدر رفتن نیروها و امکانات شود و تلاشها را با شکست مواجه سازد. بنـابراین، توسعه آموزش و ایجاد تحول در آن نیازمند شناخت فرآینـد آموزش و آگاهی از شیوه های نوین اجرای آن می باشد. این موضوع در آموزش پرسـتاری اهمیـ ت ب یـشتری دارد، ز یـرا مأموریت اصلی آموزش پرستاری تربیت پرستارانی توانمند و شایسته است که دانش، نگرش و مهارت های لازم را برای حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه داشته باشند (1). از آنجا که یادگیری در توسعه مهارتهای پرستاری و انجام مراقبت به روش صحیح نقش عمده ای دارد، بنـابراین، دانـشجویان این رشته باید یاد بگیرند چگونـه در محـیط آموزشـی، بـه عنوان فردی حرفه ای عمل کنند (2).
یکی از جدی ترین مسایلی کـه مدرسـین پزشـکی امـروزه بـا آن مواجـه هـستند ، افـزایش سـطح رضـایت دانـشجویان از برنامـه درسـی و محـیط یـادگیری اسـت.
Bertolami معتقد است که یکی از دلایل اصلی یأس و ناامیدی دانشجویان از برنامه درسی، وجود تناقض بـین محتوای یادگیری و شکل های ارایه آموزش است (3). این که چرا برخـ ی از فراگ یـران، علـی رغـم داشـتن بهتـرین مدرس ها، خوب یاد نمی گیرند، شاید بهترین دلیل بر ا یـن مدعا باشد ک ه یادگیرندگان مختلف، ترجیحات متفاوتی در یادگیری دارند (4) یعنی آنان به تناسب تفاوتهای فردی خود، اطلاعات را به شیوه های گوناگونی کسب و پردازش میکنند: دیدن و شنیدن، انعکاس و عمل، تفکر، تحلیـل وتصور (5). سبک های یادگیری، ویژگی شناختی، عاطفی و رفتارهای فیزیولوژیکی است که به صورت نـسبتاً ثابـت ، نشانگر چگونگی درک، کنش و پاسخ به محیط یـادگیری می باشد (8-6). پژوهشگران معتقدند کـه هـر یادگیرنـده ، روش هـای ترجی حـی بـرای درک، سـازمانده ی و ذخ یـره اطلاعـات دارد کـه قابـل تـشخیص و پا یـدار مـی باشـد.
سبک های یادگیری دانشجویان پرستاری در ملل مختلف و با توجه به شرایط فرهنگی، متفاوت گزارش شـده اسـت (11-9).
اکثر صاحب نظران بر این عقیده اند که یـادگیری در پرستاری باید نسبت به دیگـر آمـوزش هـا، بـا رو یکـردی متفاوت صورت بگیرد، زیرا توسـعه دانـش در رشـته هـای مختلف (مثل پرستاری، پزشکی و آموزش) بر محتوایی که دانشجویان آن رشته براساس آن کار می کنند، و نیـ ز بـر تجارب یادگیری آن ها اثر میگذارد. به علاوه، یادگیر ی در جوامع و فرهنگ های مختلف فرق می کند و بدین ترتیب، شیوه یادگیری دانـشجویان تحـت تـأثیر سـایر الگوهـا و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی قرار می گیرد (12و13).
در واقـع ، روشـی کـه دانـشجویان از آن طر یـق یادگیری خود را هدایت میکنند، اثر مهمی بر برآیندهای فعال یـت آموزشـی دارد. آگـاهی از رویک ردهـای مطالعـه و عواملی که بر انتخاب آن ها اثر می گذارد، بـرا ی طراحـان برنامه آموزشی و مدرسین هم اهمیت زیادی دارد (14). از آنجا که عوامل مؤثر بر یـادگیری بـسیار وسـیع و گـستردههــستند، شناســایی ایــن عوامــل در رفــع مــشکلات ونارساییهای نظام آموزشی مهم و حیـاتی مـی باشـد (15).
یکی از عوامل مؤثر بر یـادگیری، سـبک یـادگیری اسـت. افراد به تناسـب تفـاوتهـ ای فـردی خـود از سـبکهـ ای متفاوتی برای یادگیری استفاده می کنند. سبک یادگیری را میتوان به عنوان روشی که افراد اطلاعات و تجربیات تازهرا در ذهن خود سازماندهی و پردازش میکنند تعریف کـرد (16). اکثر آموزش دهندگان معتقدند که آموزش بـا کیفیـتبه یادگیری اثربخش کمک می کند. یادگیری اثربخش بـهاین بستگی دارد که یادگیرنده فعال بوده، به منظور کمـکبه یادگیری اثربخش دانـشجویان دانـشگاه هـا، مؤسـساتآمـوزش عـالی و مدرسـین نیـاز بـه آگـاهی و تطـابق بـا سبکهای گوناگون یادگیری دارند (17).
دانش مربـوط بـه سـبک یـادگیری مـی توانـد در سازماندهی محیط آموزش، چگـونگی تعامـل معلمـین بـا دانشجویان و چگونگی یاددهی و یـادگیری محتـوا مـورد استفاده قرار گیرد (18). علاوه بر ایـ ن مـی تـوان مـواردیمانند: آگاهی در مورد سبک و اصلاح هوشیارانه آن، درک و شناخت مفهوم یـادگیری در پرسـتاری، توسـعه برنامـه آموزش، ارتقای کیف یـت آمـوزش و توسـعه تئـوری هـای یادگیری در آموزش عالی را به عنوان کاربردهـای مطالعـهصورت گرفته به شمار آورد (19و20).
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017

بنابراین انجام مطالعاتی در راستای تعیین کـاربرد ابـزاروارک به عنوان تست غربالگری، تعیین نقـاط ضـعف چرخـهیادگیری و امکان ارایه توصی ههای انفرادی برای بهبود فرآیند یادگیری دانشجویان توصیه می شود. مزیت سـبک یـادگیری وارک این است که اطلاعاتی درباره راهبردهـای یـادگیری و
روشهای آموزش ی و رسانههای متناسب با این سب ک ها ارایـ ه می دهد. از سو ی د یگر، متخصصان تعلیم و تربیت اعتقاد دارندکه دانشجو یان از طریق راههای حـسی متفـاوتی بـه محـیط یادگیری وا کنش نشان می دهند و همان طور که بیان شد، هرسبکی یک روش ارایه و رسانه خاصـی را تـرجیح مـی دهـد . بنابراین، ضرور ی است با انجام پـژوهش هـایی از روش هـای ترجیحی دانشجو یان برای یادگیری آگاه شد تا براساس نتـایج آن، رو شها و رسانهها را در ارایه آمـوزش بـه کـار گرفـت وحواس گوناگون دانشجویان را تحر یـک نمـود. بـدین طر یـق می توان به آنها کمک کرد که در ک مطلـوبی از موضـوعاتگوناگون به دست آورند (21). پرسشنامه سب کهای یـادگیریوارک به وسیله دانشگاه لینکلن نیوزیلند، در سال 1998 تدوین یافت. این رویکرد بر سه اصل اسـتوار اسـت: 1- هـر کـسی توانایی یادگیری دروس دانشگاهی را دارد، اما هر کسی شیوهخاص خـود را دارد؛ 2- هنگـامی کـه شـیوههـ ای یـادگیریمتفاوت یادگیرندگان مورد توجه قرار میگیرد، انگیزه یادگیریآنان افزایش می یابد؛ 3- محتوای آموزشی به وسیله استفاده از نیروی حواس و ادراکات مختلف به بهترین نحـو یـاد گرفتـهمی شود (22).
در پژوهش Isman وGundogan که بـرروی
183 نفر از دانشجویان پزشکی در ترکیه انجام شـد نـشانداد که بیشترین سبک ترجیحی یـادگیری سـبک ترکیبـیبود (23). Kumar و همکـاران مطالعـهای را بـا عنـوانسبک های یادگیری غالب اتخاذ شـده توسـط دانـشجویاندانشگاهAIMST در مالزی انجـام دادنـد. ایـن مطالعـهمقطعی در میان 214 نفر از دانشجویان پزشـکی دانـشگاهAIMST، انجام شد. در این مطالعه، 4/51% سبک تکی
(9% ســبک بینــایی، 28% ســبک شــنوایی، 38% ســبک خواندنی-نوشتنی و 35% سبک جنبشی-حرکتی) و 6/48% سبک ترکیبی را ارجح دانستهاند (24). همچنین در تحقیقMeehan-Andrews کــ ه در اســ ترالیا بــ رروی دانشجویان سال اول رشته پرستاری انجام شـده بـود 54% تک سبکی (11% سبک دیداری، 4% سبک شـنوایی، 17% سبک خواندنی-نوشتنی، 68% سبک جنبـشی-حرکتـی ) و
64% سبک ترکیبی را انتخاب کرده بودند (25).
دانشجویان رشـته پرسـتار ی و مامـا یی، بـه دل یـل ماهیت رشته ای و اهمیت حرفهای شغلشان، نیاز به نـوع خاصی از آموز شهای عملی دارند که لازم است مدرسین از روش ها و رسانه های مختلفی بـرای تـدریس بـه آنـان استفاده نمایند. بنابراین، انتخاب این روش ها و رسانه های آموزشی، هم در آموزش سنتی و هم مجازی، بـه عوامـل گوناگونی از جمله سبک یادگیری دانشجویان بستگی دارد. از این رو، آگاهی نسبت به خصوصیات دانشجو و نیازهای وی در فرآیند یاددهی- یـادگیری بـه مربـی در طراحـی منطقی آموزش کمک مینماید. پژوهش حاضـر بـا هـدفتعیین همبستگی سب کهای یادگیری با برخی ویژگیهـ ای دانـشجویان پرسـتاری و مامـایی دانـشگاه علـوم پزشـکی قزوین با استفاده از الگوی وارک، که روش جدیـدی بـرایشناسایی سب کهای یادگیری حسی دانشجویان مـی باشـد ، انجام شـده اسـت، تـا بـا اسـتفاده از راهبردهـای مختلـفآموزشـی، پاسـخگوی نیـاز آموزشـی بـا توجـه بـه سـبک یادگیری و روش های به خصوص فراگیران باشند. تا بتوانند بـرای کـسب یـا تقویـت توانمنـدی هـای لازم در محـیط آموزشی و شغلی واقعی آینده اقدام نمایند.

روش مطالعه

پژوهش حاضـر یـ ک مطالعـه مقطعـی بـوده و روش گردآوری دادهها در ا یـن پـژوهش بـا اسـتفاده از پرسـشنامه وارک بود. ابتدا پرسشنامه وارک به فارسی برگردانده شـده وبه منظور تأیید روایی ترجمه در اختیار پـنج تـن از مدرسـین قرار گرفـت. پـس از اعمـال تغییـرات لازم و تأییـد نهـایی،پرسشنامه مورد نظر به منظـور سـنجش روایـی، پایـایی بـهصورت آزمایشی »Pilot« در اختیار 30 نفـر از دانـشجویان قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفایکرونباخ معادل 87% بود. در اصل پرسـشنامه هـیچ تغییـریانجام نشد ولی در پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بـا توجـهبه نظر مدرسین سـؤالات تهیـه شـدند. روش نمونـهگیـریسرشماری بود که بعد از گرفتن مجوز از معاونت پژوهشی از313 نفر دانـشجوی پرسـتاری و مامـایی 242 نفـر در ایـنمطالعه شرکت کردند که درصد مشارکت 77% بود.
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017

بــرای جمــع آوری داده هــا پــژوهش از پرســشنامه ســبک هــای یــادگیری وارک اســتفاده شــد . اطلاعــات دموگرافیک شـامل سـؤالاتی از قبیـل سـال ورود، تأهـل، جنس، معدل نیمسال قبل تحصیلی، رشته تحصیلی، محل سکونت، دوره تحصیلی و مقطع تحصیلی بـود . پرسـشنامهوارک توسطFleming تهیه شده و بـه منظـور ارزیـابیسبکهای یادگیری بارها مورد استفاده قـرار گرفتـه اسـت(26). این پرسشنامه شامل 16 سؤال چهـار گزینـه ای بـود که با استفاده از آن می توان چهـار سـبک یـادگیری را بـهشرح ذیل تعیین نمود: سبک دیداری : کـه در آن فراگیـرانمطالب را از طریق دیدن و ارایه نم ایشی اطلاعات بهتر یادمی گیرند. سبک شنیداری : که فراگیران مطالب را از طریقگوش دادن و آموزش شفاهی بهتر یـاد مـی گیرنـد . سـبکخواندنی-نوشتنی: که در آن فراگیران مطالـب را از طریـقنکته برداری و خواندن متون نوشتاری یـا چـاپی بهتـر یـادمی گیرند. سبک جنبشی -حرکتی: که فراگیران مطالب را ازطریق انجام نمونههای عملی ، تجربـی و دسـتکاری اشـیاءطی یک فرآیند فیزیکی بهتر یاد می گیرند (27).
نحوه امتیازدهی به این صورت بود کـه در پرسـشنامهاستاندارد وارک نحوه دادن امتیاز مشخص شـده بـود. بعـد ازجواب دادن پرسشنامه توسط دانشجو تعداد گزینهها جمع شدهو بسته به نوع گزینه پر شده در هر سؤال نـوع سـبک غالـبتعیین شد . پرسشنامه بسته پاسخ با 16 س ؤال چهـار گزینـهای به گون های طراحی شد که هر گزینه مربـوط بـه یـک سـبکخاص باشد . از دانشجویان خواسته شد تا مطابق با ترجیح خود گزینهها را از یک تا چهار اولویتبندی کننـد. گزینـه »الـف « مربوط بـه سـبک دیـداری، گزینـه »ب« مربـوط بـه سـبکشنیداری، گزینه »ج« مربوط به سـبک خوانـدن- نوشـتن، و گزینه »د« مربوط به سبک جنبشی-حرکتی بود (26).
اگر مجموع گزینهها در دو سبک مساوی می شد فـردمورد نظـر دارای سـبک یـادگیری ترکیبـی بـود. حـداقل وحداکثر نمره در سبک تکی صفر و 16 بود، همچنین حـداقلو حداکثر نمره در سبک ترکیبی 16 و 64 بـود (27). دادههـ ا در نرم افزار آماری SPSS v.16 وارد شد و در آنالیز داده ها علاوه بر استفاده از روشهای آمار توصـیفی از آزمـونهـ ای تی مستقل و کای دو استفاده شـد. مـشارکت افـراد در طـرحداوطلبانه بود و از افراد رضایت نامه آگاهانه گرفته شد.

یافتهها

در ای ن مطالع ه 33 نف ر (14%) متأه ل، 207 نف ر (85%) مجرد و 2 نفـر (1%) مطلقـه بـود. 210 نفـر (87%) کارشناسی پیوسته، 25 (10%) کارشناسی ناپیوسته و 7 نفـر (3%) کارشناسی ارشد بودند. تعداد دانشجویان شرکتکننده سال اول 61 (25%)، سال دوم 63 نفر (27%)، سـال سـوم61 نفر (25%) و سال چهارم 56 نفر (23%) بودند. میانگین معدل دانشجویان 59/16، حداقل معـدل 11 و حـداکثر آن96/19 بــود. از میــان 242 نفــر دانــشجو ی پرســتاری شرکتکننده در پژوهش، 65 نفر مرد (27%) و 177 نفر زن (73%) بودند. میانگین سن شـرکتکننـدگان 21 سـال بـاحداقل 18 و حداکثر 34 سال . از مجمـوع 242 دانـشجویشرکتکننده در مطالعه 137 نفر معادل 57% از دانشجویانرشته پرستاری و 105 نفـر معـادل 43% دانـشجوی رشـتهمامایی بودند.
57% از دانشجویان مورد مطالعه در رشته پرسـتاریو 43% آنها در رشته مامایی مشغول بـه تحـصیل بودنـد.
همچنین 92% نمونهها در دوره روزانه و 8% در دوره شبانهتحصیل می کردند. 50% از دانـشجویان سـاکن خوابگـاه وبقیه غیرخوابگاهی بودند.
بین جنسیت و دوره تحصیلی با تک تک سبکهای یادگیری براساس آزمـون آمـاری تـی مـستقل همبـستگی معناداری وجود نداشت (05/0<p). همچنـین بـین رشـتهتحصیلی و محل سکونت با تک تک سبکهای یـادگیریبراساس آزمون آمـاری تـیمـستقل همبـستگی معنـاداری وجود نداشت (05/0>p).
براساس آزمون آماری تی مستقل بـین سـبکهـ ای تکی فقط سبک خواندنی- نوشتنی با وضعیت تأهـل افـرادارتب اط همب ستگی داش ته (05/0<p) و بقی ه س بک ه ا ارتباطی با وضعیت تأهل افراد نداشـتند. و در نهایـت بـینسبکهای جنبشی – حرکتی و دیداری و مقطع تحصیلی ازلحـاظ آمـاری همبـستگی معنـاداری وجـود داشـت. بـین سبکهای خواندنی نوشتنی و شنیداری و مقطع تحـصیلیهمبستگی وجود ند اشت. براساس آزمـون آمـاری کـای دو بین متغیرهای دموگرافیک مورد مطالعه و یادگیری ترکیبی »TOTAL VARK« هیچگونه همبستگی معنـاداری وجود نداشت (05/0>p).
بی شترین می انگین مرب وط ب ه س بک خوان دنی – نوشـتنی (67/2±15/6) و کمتـرین آن مربـوط بـه سـبک دیداری با 34/2±36/4 بود (جدول شماره 1).
سبک یـادگیری تکـی 182 نفـر (2/75%) و سـبکیادگیری دوتایی 33 نفر (6/13%) بود (جدول شماره 2).
1268732239263

Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017

Downloaded from jne.ir at 10:29 +0330 on Wednesday October 11th 2017


پاسخ دهید